Merket – House of night 1

Dette er min andre bookcrossingbok, som jeg fikk lese etter Lunacia.

Bookcrossing er rett og slett at man har en bok, den blir registrert på bookcrossing.com, så leser man den,skriver om den,og så slipper man den fri – så noen andre kan finne den og lese den. Slik kan man følge bokas ferd rundt omkring.

Merket – House of Night bok 1 er skrevet av mor og datter, P.C. og Kristin Cast. Det jeg har fått vite er at Mor står for plottet og datter for at språket skal være ungdommelig,eller noe slikt.

Hovedpersonen Zoey blir merket av sporeren, får en halvmånetatovering i panna, som er tegnet på at hun kommer til å bli vampyr. Hun må flytte på vampyrskole og hun oppdager at hun har store evner.

Høres det kjent ut? Det er fordi det er Harry Potter på vampyrsk.

Det tok en stund før jeg sluttet å mislike hovedpersonen. Hun er en overfladisk drittunge som er høyt hevet over alle andre, selvfølgelig megapen og bla bla bla.

Det er sinnsykt mye moralisering i boka, noe bra og noe irriterende.
Det er en scene ganske tidlig som handler om oralsex, hvor Zoey kommer med noen kommentarer om å ikke være løs tøs. Noe jeg er enig i, i grunnen,og det er sikkert derfor akuurat den moraliseringen ikke plager meg så mye. Det er for mye sex blant ungdom for tidlig.

Hadde det hørtes ut som Zoey mente det, hadde det vært greit – men det skinner så igjennom at forfatteren vil få frem beskjeden at det blir litt tvangsforing,noe jeg ikke er spesielt begeistret for.

For å runde av; det er innmari mye som irriterer meg med boka, stereotypene og moraliseringen blant annet. Plottet er gammelt.

Det eneste som ikke irriterte meg, som jeg vet har irritert andre,er språket. Mulig det er fordi jeg har et veldig likt språk selv?

Nylig hadde cappelen en bokbloggturne om denne boka, og her er første blogg; der kan du klikke deg gjennom 7 blogger om samme bok,så får du mange meninger 🙂

Sånn avslutningsvis – jeg kommer nok til å lese toeren også.

Kommenter gjerne her

