Hva slags leser er du?

Leste i Elins blogg om denne litt festlige quizen på Biblioteker og Labyrinter.  Norunn som eier den bloggen, har også lagt ut en link til en annen lesequiz,som jeg slenger med link til med det samme.

Mitt resultat ble Obsessive-Compulsive Reader.

What Kind of Reader Are You?

Your Result: Obsessive-Compulsive Bookworm

You’re probably in the final stages of a Ph.D. or otherwise finding a way to make your living out of reading. You are one of the literati. Other people’s grammatical mistakes make you insane.

Dedicated Reader
Literate Good Citizen
Book Snob
Non-Reader
Fad Reader
What Kind of Reader Are You?
Quiz Created on GoToQuiz

Så er det Norunn’s spørsmål;

1) Leser du rutinemessig bøker om igjen?
-Det er vel ikke rutine,men det er en del bøker jeg kommer tilbake til flere ganger,eller minst en gang i året.

2) Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?
-Jeg var mer opptatt av det før,men jeg leser dem, og det er litt som JKR sier; en bok kan godt se lest ut.

3) Har du lister av bøker du planlegger å lese?
-Alltid. Og alt for mange. Jeg liker å ha en GODT utvalg.

4) Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?
-Tja,jeg begynner bare. Jeg låner mye på biblioteket,og da får jeg alltid med meg litt av hvert,sjangermessig. Sånn at jeg har til en hver humørsvingning.

5) Finnes det bøker du aldri ville nedverdiget deg til å lese grunnet omtale?
-Tja,det kan faktisk skje,men jeg prøver likevel som regel. Men ting som har blitt hausset opp i media holder jeg meg litt unna,sånn som Ari Behn og Knausgård.

6) Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?
-Jeg har store vansker med å la være. Pluss at jeg bestandig tenker «Kanskje det kommer en plot-vri som gjør at resten blir kjempebra»..Også føler jeg at jeg ikke kan snakke stygt om en bok om jeg ikke har lest den ut.

7) Hvor mye leser du hver dag?
-Varierer veldig, men jeg må lese litt hver dag. Før jeg fikk barn kunne jeg lese hele dagen.

8 ) Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?
-Ja, men det funker som regel ikke. Jeg har en liste med «bøker som BØR leses», såkalte klassikere,men hittil har ingen av dem fått noe særlig gjenklang hos meg.

9) Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.
-Det er absurd. jeg må ha begge.

10) Regner du mer enn 60% av din lesertid som avslapning?
-All lesning er avslapning.Uavhengig om jeg leser for å lære eller ikke.

11) Er litteratur hovedsaklig underholdning, dannelse eller flukt?
-Underholdning og flukt. Dannelse? Tja, det er vel en del av det det også,men det er ikke den viktigste delen.

12) Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?
-Liker jeg en bok,liker jeg den. Om noen er uenige,så er de det.

Lurer på hva min dom blir 😉

2 thoughts on “Hva slags leser er du?

Kommenter gjerne her

