Jasper Jones – bokbloggturneen

Da var vi i gang igjen – denne gangen er det Jasper Jones det handler om!

Jasper Jones er skrevet av Craig Silvey.

Utgivelsesdato:03.08.10ISBN:9788202326845Språk/målform:BokmålInnbinding:InnbundetOriginaltittel:Jasper JonesAntall sider:416Målgruppe:16-20 år

Forlagets omtale;

«Jasper Jones står utenfor vinduet mitt. Jeg vet ikke hvorfor, men han står der. Kanskje han er i vanskeligheter. Kanskje han ikke har andre steder å gå.»

Det er en sensommerkveld i 1965. Charlie Bucktin, en forsiktig, bokglad tretten år gammel gutt, skvetter til av innstendig banking på vinduet hans. Gjesten er Jasper Jones, en utstøtt fra gruvebyen Corrigan. Jasper er opprørsk, av halvt hvit, halvt svart og en ensom ulv. For Charlie er han en fjern, farlig og interessant skikkelse. Så når Jasper ber ham om hjelp, sniker Charlie seg ut i natten sammen med ham, vettskremt, men forferdelig oppsatt på å kunne imponere.

Jasper tar han med seg til en hemmelig lysning i villmarken, og det er her Charlie blir vitne til Jaspers grusomme oppdagelse. I den dirrende sommeren, hvor alt forandres, lærer Charlie å skille sannheten fra myten, og hvorfor hvite løgner bukter seg som en forbannelse; hvorfor sannhetens kjerne er så vanskelig å forstå, og enda vanskeligere å holde hemmelig.»

Åh,jeg har masse å si om denne boka. Det er litt derfor bokomtalen er så sent ute i dag, mye å si som ikke burde bli skrevet ferdig klokka to om natta. Selv om jeg leste fort, ble jeg såvidt klar i tide.

Jasper Jones er en følelsesmessig bølgedal av en bok. Den er sårbar,trist,ustyrtelig morsom,og søt og vond på en gang.

Siden jeg ikke hadde fått med meg at dette skulle foregå i Australia,så jeg for meg sørstats-USA, jeg aner ikke hvorfor. Noe med beskrivelsen av Jasper Jones,om hvordan det lille by-samfunnet ser på ham, minnet meg vel kanskje om en typisk småbymentalitet,-noe som minner meg om Hedmark,som igjen minner meg om SørstatsUSA. (Velkommen inn i mine tankerekker,forresten)

Jeg må si det negative først. Jasper Jones dialog på norsk er ikke gjennomført nok. Jeg forstår at man må ha det uslepent, joda, og ikke så uslepent at andre ikke forstår, men det fremstår ikke slik,det blir uproft,og dårlig gjennomført,rett og slett.

Plottet var for tydelig for tidlig i boka. (Hun vet noe!) Og så skal man liksom tro at han i kjærlighetens navn lar være å gruble på det? Den kjøper jeg ikke.

Såh –  da var dèt sagt.

Ting jeg virkelig elsket i denne boka;

Cricketkampen. Jeg har ikke peiling,ordene sa meg ingenting,men jeg snufset meg lykkelig gjennom den. Klisjè,jo visst,men det funker.

Og en overraskende vri på en karakter jeg ikke forutså  -det likte jeg!

Og slutten. Spesielt slutten.

Men det jeg likte aller aller best, var dialogen mellom Charlie og kompisen, den type god humor man bare har bestevenner i mellom,som kan få en til å le seg kvakk i hjel – og andre står der og syns man er helt noldus.

Terningkast fem!

I morgen kan du lese HER om neste bloggers syn på boka! Kos dere 🙂

En kommentar om “Jasper Jones – bokbloggturneen

Kommenter gjerne her

