Bokbloggturne 25; Hans Petter Laberg – Etter Festen

Jeg skal få æren av å avslutte denne bokbloggturneen om Hans Petter Laberg’s Etter festen, den kom for en hel uke siden i dag (29.09.10) og er så fersk at jeg leser den i fra manuskriptsform. (Føltes veldig spennende og hemmelighetsfullt å lese sånn,forresten. Gøy.) Hvis du vil lese de andres omtaler,kan du begynne med denne fra i går.

Begynte å lese Laberg da han kom med Biter av en historie, som jeg virkelig likte, og som gjorde at jeg kastet meg etter denne boka. Laberg har en spesiell skrivestil jeg liker, røff og frempå, men samtidig veldig poetisk.

Fra forlagets side;

«Tenk deg at du har gjort noe du ikke kan fortelle til noen.
Noe du aldri trodde du kunne gjøre. Noe som har skadet en annen.
Noe du vil angre resten av livet.

Hvordan skal du takle det?
Når ”Unnskyld” ikke lenger gjelder?

Hans Petter Laberg debuterte i 1996 med Biter av en historie. Med den vant han Cappelens konkurranse om beste kjærlighetsroman for ungdom. Etter festen er hans åttende ungdomsroman.»

Utgivelsesdato:22.09.10ISBN:9788202333867Språk/målform:BokmålInnbinding:InnbundetMålgruppe:12-18 år

Gjennom bruddstykker får vi kjennskap til — ‘s liv, kompisene Andrè og Robert, Katja,Irene og Karianne,sånn etterhvert. Grunnen til at jeg ikke skriver hovedpersonens navn er fordi jeg ikke finner det. Det har unnsluppet meg. Jeg leste den i sted, og slutten ble så ..jeg vet ikke. Jeg var nødt til å lese den ut,for å få den overstått. Og hovedpersonen ble en ikke-person for meg der.

Jeg har prøvd å bla igjennom,fort for å se om jeg fant navnet noe sted. Jeg lurer på om det er med vilje,eller om det er ubevisst.. At Laberg legger opp til denne følelsen av en ikke-person. Jeg skulle ønske det var noen kapitler til, slutten gjorde meg mer sint enn noe annet. Jeg trengte en annen slutt.  Men det er en viktig bok, en bok som jeg håper skaper litt debatt om holdninger.

Minus;

Omslaget. Det er ikke min greie med masse ting som skjer i farger, i bokstavene, mens resten er hvitt. Det ser rotete og uproft ut. (unnskyld designer.)

Slutten gjorde meg forbanna, så den er med her.

Pluss;

Tankevekkende.

En sidekommentar om en Ståle man aldri får hilst helt på ga mersmak. Der var det et univers jeg kunne tenkt meg å utforske.

Blandingen mellom nåtid og fortid. Passer veldig bra, selv om jeg ble veldig utålmodig mot slutten for å finne ut hva som skjer og hva som skjedde.

Jeg vil si at du bør nok være tenåring for å lese den – men jeg setter ingen øvre aldersgrense, språkmessig funka den veldig fint for meg i alle fall.

Om du også vil være med og blogge om bøker,så klikk deg inn på BokBloggTurneens hjemmeside her; eller på facebook!

3 thoughts on “Bokbloggturne 25; Hans Petter Laberg – Etter Festen

Kommenter gjerne her

