Reckless – Bokbloggturneen – Cornelia Funke

I går hørte vi fra http://bokelsker.wordpress.com/ om boka Reckless – Hud av stein, som er første bok i en triologi av Cornelia Funke, mest kjent i Norge for Tyvenes Herre, og Blekkhjerte,som det er laget en skrekkelig dårlig film etter,noe som egentlig har gitt meg avsmak for boka. Jeg har lest Tyvenes Herre og ble skuffet over den, og når jeg så hvem som skrev denne tenkte jeg  «Ja ja,jeg kan jo prøve en til, det trenger jo ikke være dårlig for det.» Ikke verdens beste utgangspunkt, men skepsisen min ble dessverre bekreftet.

Jeg elsker ideene til Cornelia Funke – som også denne gang, en verden gjennom speilet, eventyrfigurer,og mer tilnærming til de originale,mørkere eventyrene. FLOTT.

Digger det. Men det er ikke bra gjennomført. Dessverre. Jeg vil så gjerne like denne boka, og jeg er GLAD i poetiske ordlyder og sånt,men.. Det føles så påtatt. Og er det noe jeg avskyr i bøker (og blant folk) så er det påtatthet. Og det er så mye som irriterer meg med denne boka, som for eksempel første tingen jeg kicka på; Rekless – uredd. Da ropte det inni meg. (Unnskyld oversetter) Men for meg er reckless – uvøren. Ikke det at jeg tror på Google Translate bestandig, men den var enig med meg denne gangen,så.. :p

Ok. Ok. Dette ble veldig strengt. Problemet er bare at boka har så innmari mye potensiale! Og det er vondt å se en kullbit bli en 8er kule når den kan bli en diamant. Kul nok,men ikke fantastisk.

Men, du kan jo lese morgendagens blogg; http://pageturnermedia.blogspot.com/ for å se om det er snillere anmeldelse der 😉

For å summere; det er så mye bra i boka, men jeg vil ha MER ut av det. Så jeg venter spent på neste bok,for å se om den er bedre,eller utdyper mer om folka i boka, og verdenen bakenfor. Hvis jeg var deg, og liker dark fantasy, så hadde jeg nok lest denne.

Må forresten nevne en ting til. Det engelske coveret er mye finere enn det norske – selv om det norske coveret er nydelig.

Fra forlagets side;

Møt brødrene Reckless, som reiser til en verden bak speilet og deltar i et halsbrekkende kappløp med tiden for å finne en kur mot den sykdommen som er i ferd med å omskape den ene av dem til stein.

Jacob Reckless må leve opp til navnet sitt. Broren hans, Will, er i livsfare etter å ha fulgt etter storebroren inn i en annen verden. En verden som har vært Jacobs hemmelige tilfluktssted etter at foreldrene deres døde. En verden av mørk fortryllelse – gleder og lidelser. En verden av eventyr og mareritt.

Det hviler en forbannelse over Will Reckless – han er i ferd med å forvandles fra gutt til uhyre – med mindre Jacob klarer å redde ham. Men hva er kjærlighetens pris? Og hvem skal i så fall betale den? Er blod tykkere enn vann? Jacob har ikke lang tid på seg. Når den røde månen viser seg, er tiden ute…

Utgivelsesdato:18.09.10ISBN:9788202331177Språk/målform:BokmålInnbinding:InnbundetOriginaltittel:RecklessAntall sider:352Målgruppe:12-18 år

Hvis du lurer på hva BOKBLOGGTURNEEN er for noe,så er det enkelt. Man melder seg på, leser bøker,og blogger om dem. Bøkene man får,kan man beholde. Sweet deal,ikke sant? Join! 🙂 Du finner dem på facebook også 🙂

One thought on “Reckless – Bokbloggturneen – Cornelia Funke

  1. […] Marielle: “For å summere; det er så mye bra i boka, men jeg vil ha MER ut av det. Så jeg venter spent på neste bok,for å se om den er bedre,eller utdyper mer om folka i boka, og verdenen bakenfor. Hvis jeg var deg, og liker dark fantasy, så hadde jeg nok lest denne.” Dette innlegget ble publisert i Reckless. Bokmerk permalenken. ← Teodor Sterk […]

Kommenter gjerne her

