Snart er det oss av Ida Z Sagberg

Jeg kjenner henne som tvitreren @ziarah, men det er vel som blogger hun er mest kjent, Ida Zachariassen Sagberg. Hun tvitret om noen ville anmelde den,og siden jeg har fulgt henne en god stund på twitter, har jeg også sett (og svart på) noen spørsmål hun har hatt i løpet av skrivinga (om det var noen hjelp vites ikke) , og hev meg etter muligheten. Syns det er spennende å se hvordan boka har blitt.

Det er elleve noveller i boka, som er liten av størrelse, og ligger godt i handa. Coveret er      kanskje ikke verdens mest originale, stupebrett er et godt brukt coverbilde, men det er effektfullt og det hører til.

Den som nok satte seg best hos meg, var den andre novella “En tirsdag morgen”. Det var en så sår tone i den, spesielt disse setningene satte seg;

Hun står der på kjøkkengolvet en tirsdag morgen og lar ham holde henne.

Det er et par steder i boka hvor det har sneket seg inn en skrivefeil, eller en dialektoversettelse som er glemt. “Fat” betyr kopper og kar og tallerkener i nord-Norge, men kakefat sørpå. Det er sjarmerende for meg, men det kan kanskje forvirre andre.

“Det føles så bra” er den andre som virkelig biter seg fast. Enhver som har vært litt sjalu på ett eller annet tidspunkt kommer nok til å kjenne seg igjen der. Den irrasjonelle tankegangen følges fullt ut, og det er godt, på en vond måte.

Jeg klarer ikke tanken på at det finnes mannfolk der ute som har sett henne naken. 

Hun har et godt språk, og jeg tror virkelig på historiene hun forteller. Det er ekte, det er livet, selv om det av og til blir litt for bra, litt for “flinkt” og polert, men det kan være Jantelov-nissen i meg som snakker. For dette er en novellesamling jeg er glad for å ha lest!

Noen spørsmål til forfatteren; Vi får ta sportsvinkelen – hvordan føles det nå, nå som boka er der ute i den store verden på egenhånd?

Det føles rart og stort og fint. Spennende å gå rundt og vente på å bli (eller ikke bli) anmeldt, og veldig hyggelig med respons fra leserne, og etter høytlesninger. Det å få reise rundt litt og lese fra boka har også vært utrolig gøy!

Er det noe særskilt du vil si oss med disse historiene?

Jeg opplever både det å skrive og det å lese som en øvelse i empati, og om jeg har skrevet tekster folk kan leve seg inn i og sette pris på, så skal jeg være veldig fornøyd. Håper boka kan være like fin å lese som den har vært å skrive.

Er det èn setning du er mest fornøyd med ?

Hele boka er gjennomarbeida og jeg er godt fornøyd med resultatet. Om jeg må velge ei setning, får det bli tittelen. Den er jeg glad i.

..og til sist, det jeg alltid spør forfattere om; Har du et tips til de som vil bli forfattere selv?

Skriv og les. Mye og ofte. Tenk igjennom hvorfor du vil bli forfatter. Dersom penger og berømmelse er et motiv: La være.

Kloke ord.

Her leses det fra boka;

(Den siste videoen er forøvrig fra den novellen jeg likte aller best.) Kanskje jeg likte den best fordi jeg ikke tør å gjøre det figuren gjør? Tror kanskje heller det er fordi det er noen setninger der som gir så god gjenklang i meg, så se videoen.

Andre bloggere om boka;

Lena , Akima , Anja , Kasiiopeia , Morten

Hvis du har blogget om boka, kommenter gjerne så kan jeg legge deg til i lista :)

Her kan du kjøpe boka, og her kan du legge den til i samlinga di på Bokelskere.no :)

Anbefales på det sterkeste med 9 / 10

Denne omtalen har også vært på en annen blogg.

2 kommentarer om “Snart er det oss av Ida Z Sagberg

Kommenter gjerne her

