Litt om fyrverkeri, hensyn, og at livet går videre

Nyttårsaften.

En dag jeg gleder meg til gjennom absolutt hele året. Hvorfor?

FYRVERKERI.

Jeg har alltid, helt siden jeg var liten elsket fyrverkeri. Alltid. Jeg sto ute med mamma og naboene og så på rakettene som ble sendt opp. Folk var edru, på det meste pussa, men det var aldri noen som hadde drukket som sendte opp. Helt vanlig folkevett. Jeg elsket  å tegne bilder i mørket med stjerneskudd og siden jeg allerede var glad i å se på stjernene og himmelen, så var det ingen sak å stå ute i 30 blå og skjelve, når belønningen var så magisk. å tegne med stjerneskudd mot nattehimmelen er dessverre det nærmeste jeg kommer magi.

Jeg pleide å ønske meg fyrverkeri i bursdagsgave, siden jeg har bursdag i januar.

Jeg gleder meg hele desember til julaften, det er kos, men nyttårsaften.. når fyrverkeriet begynner, det er det jeg gleder meg til hele året. Og jeg blir like trist hver gang det er over.

Jeg elsker fyrverkeri.

Dessverre er det ikke alle som har det sånn som meg.

Det er vanlig å nevne husdyra våre, kjæledyr etc som blir redd rundt nyttår. Men vi har flere å tenke på i år. Alle fra Utøya. Og det minner en på alle de som har vært i krig, som sitter på flyktningemottak rundt om i landet. Alle de som hører skudd, når det egentlig er fyrverkeri.

Det er mange som kan få en reaksjon på fyrverkeri, og det er viktig å være klar over at det kan skje, både for dem det gjelder og de rundt.

men; Livet går videre. Vi kan ikke la ett uvesen stoppe oss. La smellene fra fyrverkeriene symbolisere en ny start, og at det som har skjedd ligger i fortida. Jeg sier ikke at vi skal glemme. Men for meg er det å ikke la ting avvike fra det vanlige viktig. Og vanlig betyr nyttårsraketter.

Send opp fyrverkeri, ikke før midnatt nyttårsaften,  og følg normalt folkevett. La en edru skyte opp fyrverkeriet. Bruk vernebriller,  lang lunte og peistenner. Hvis du kjenner noen som kanskje trenger litt støtte – gi dem det.

Men la oss gå inn i 2012 slik vi gikk inn i 2011, kanskje mer samlet, kanskje ikke.

6 thoughts on “Litt om fyrverkeri, hensyn, og at livet går videre

  1. Du sier jo at livet må gå videre. Da hjelper det ikke å slutte med rakettene fordi man må ta hensyn til utøya ofrene. Jeg syns det ikke gjør noe om folk prøvesender opp raketter før rundt midnatt ved nyttårsaften. De kan jo ikke bare unngå raketter for alltid, bedre å »møte» frykten tidlig, enn å gå lenge med den frykten. 🙂

    1. Det er dessverre mange som skyter opp raketter i dagesvis før og etter. Det er ikke ren frykt, men det å få flashbacks er ikke noe særlig. Det er nå også alle dyrene jeg tenker litt på.

  2. Jeg er imot fyrverkeri av flere grunner. 1) Det er ikke miljøvennlig 2) Det er ganske sjukt å sende mange millioner kroner opp i lufta mens det er mennesker som lever under fattigdomsgrensen, også i Norge. 3) Mange blir skadet og mange branner oppstår.

    Måter å møtes på midten; la kommunene sende opp fyrverkeri til en viss sum hvert år. La det skje i ordnede former, ved midnatt nyttårsaften.

    Mvh
    Ingen fan av raketter. (men det er en heeeeelt annen historie)

    1. der er vi helt enige. For å få bukt med fyll+fyrverkeri og personskader burde det være slik i alle byer, i det minste.

      Hjemme var det for øvrig rakettjakt hver 1.jan. Det gikk litt konkurranse i å finne flest mulig, så det ble bedre i alle fall.

  3. Ja, men produksjonen er også rimelig miljøødeleggende. Samt selve oppskytinga. Jeg skjønner at andre liker, og er imot et forbud(ikke minst fordi man da ville fått tusn diskusjoner om at Norge er en kommuniststat. At de rødgrønne elsker å forby det som er gøy, etc).

    Det er jo en del land der det er kommunen som står for all rakettoppsending, og det har jeg vært med på å foreslå som ung og lovende.

Kommenter gjerne her

