Årets leseopplevelser 2011 – De 11 beste, og litt til

Årets beste bok leste jeg tidlig på året, og her har du min liste over 11 beste leseopplevelser i 2011.

Noe av det viktigste for meg, er at en bok overrasker meg. Som topplista også bærer preg av.

Året startet fantastisk bra. Først leste jeg SNOW av Caroline Olsen – igjen! , og så leste jeg en omtale av The Blade itself av Joe Abercrombie som gjorde at jeg tenkte ja! Den vil jeg lese. Og plutselig var den på biblioteket.

(Lenker på tittel går enten til bokelskere.no, eller en omtale av boka som jeg har skrevet)

1. Ubestridt best av all fantasy jeg har lest – selv om den er mørkere, dystrere, og med mindre fantasyelementer enn jeg er vant med. The first law- triologien av Joe Abercrombie tar årets førsteplass, lett.

2.  Nådens omkrets – Jørgen Brekke – Et mysterium, mord, den er bra og den er norsk! Dessverre «tok» jeg morderen før jeg syns jeg burde, men likevel svært god. En overraskende god bok.

3. Marerittakademiet 1 –Dean Lorey – en overraskende god bok! Av og til funker det å velge bøker utifra coveret. Denne tok jeg når jeg soste rundt i barneavdelinga på biblioteket. Jeg håper inderlig at det kommer mer. For 12år og opp etter min mening.

4.  Renkesmed – Sarah Waters – Antagelig den boka som har overrasket meg mest i året som gikk. Litt tungrodd i starten, men å bli overrasket to ganger av samme bok? Ytterst sjelden. Vel verdt å lese!

5. The lies of Locke Lamora – Scott Lynch – En røverhistorie av de sjeldne, språklig sett ett mesterverk. Den var en fryd å lese fra begynnelse til slutt!

6. The curious incidentof the dog in the nighttime – Mark Haddon – en historie som jeg føler gir litt innblikk i hvordan en med aspbergers syndrom kan ha det.

7. Skadet– Cathy Glass – en bok alle i barnevernet, og alle andre, bør lese… Det er nok den vondeste boka jeg har lest. Fordi den er sann. Fordi ingen barn skulle måtte tåle sånt.

8. K-PAX – Gene Brewer – Visste ikke at det fantes bøker om prot, K-pax er en favorittfilm. prot skuffet ikke.

9. Typisk norsk å være uhøflig? – en essaysamling som er skrevet av folk fra forskjellige land som bor e.l. i Norge. Jeg kjente meg veldig godt igjen.

10. Nostalgisk ordbok – Petter Schjerven – en bok jeg ønsker meg.  Koselig, inspirerende og utrolig gøy å lese til frokosten og en kopp te. Petter Schjerven burde vært konge over verden, da hadde det ikke vært krig, alle hadde vært koselige og lest bøker og hadde det ikke vært fint?

11. SvarteMathilda – Tor Arne Røssland – skummel! Klassisk skummel  historie.

Kommenter gjerne her

