Lørdagslitteratur #2 – Barnebøker x 3

Langt innlegg med mange bilder; så er du advart.

I det siste har vi lest mye, både gamle og nye bøker. Boka Drømmeprinsen om prinsessen som skulle gifte seg, men som ikke vil ha noen av frierne faren presenterer er søt, med morsomme illustrasjoner, som kiddo elska.

Kongen blir lei av at hun sier nei til tynne, tykke, rike, fattige …og ber henne finne en selv. Så hun drar ut i verden og finner en som kan hjelpe seg å LAGE en drømmeprins. Hun lager en fin blanding av snill, smart, god osv, og drar hjem. Med kjæresten i en eske. (Bare jeg som tenker Zettai Kareshi? Hehe.) Og så kommer det noe helt annet. Og antagelig det beste sitatet fra en barnebok. Som kongen sier; : ”Vi leter etter noen og finner en annen – og det er like bra!” Virkelig en søt bok. Kiddo elsker den. Vi har også lest et par av mine gamle billedbøker – og jeg måtte ta mye bilder, for det er så mye fine illustrasjoner. Teskjekjerringa – jeg husker enda tegnefilmserien.

Sukk, barndom. ❤ Bøkene er like trivelige. Jeg elsker jo Prøysen, men Teskjekjerringa – det er nostalgi, altså.

Prøysen forteller så koselig om Teskjekjerringa..  men frykter hun kommer til å gå i glemmeboka. Nå er det så mange på barne-TV som gjør det samme. Men Prøysen er og blir kos for meg. Også er det jo litt stas å se Bjørn Bergs illustrasjoner, han har så fin strek, syns jeg. Få, men effektive streker, det blir så virkningsfullt.

Akkurat passe stor er boka om Sara, fem år. Det var en av de første bøkene jeg leste selv, som fem-åring, og den har jeg lest så mange ganger at jeg aner ikke hvor mange.

Min absolutte favorittillustrasjon er den under. Sara og mor på kjøkkenet. Så koselig.

Litt ekstra farger måtte til her, visst. Jeg husker at det skulle være en harlekinløve. Som ble sur fordi jeg ikke fikk han til.

Akkurat passe stor var nok ganske tidlig ute med «nye» familieformer, steforeldre og slikt. Og mye fine tegninger. God  bok!

 

Kommenter gjerne her

