HoldningsFAIL – «Kan se kommende NAV-klienter i barnehage»

Oppvekstdirektøren i Kristiansand mener det er mulig å se fremtidens NAV-klienter i barnehagen. Flere støtter utsagnet.

– Ja, vi kan i enkelte tilfeller se i barnehagen hvem som blir NAV-klienter når de er 20-25 år, sier Arild Rekve til VG.

Han får støtte av spesialpedagog Marianne Godtfredsen i samme kommune.

– Barn med redusert språkforståelse og manglende sosial kompetanse er spesielt utsatt. Det er ikke dermed sagt at alle barn med disse tegnene trenger hjelp senere i livet, sier spesialpedagogen.

– Kan se hvem som blir kriminell

VG har også snakket med professor i barn og unges psykiske helse ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch.

Professoren støtter også opp, og mener til og med at det tidlig i barnehagen er mulig å se hvem av småungene som i fremtiden kan bli kriminelle og rusmisbrukere.

Mørch mener det er viktig å sette inn tiltak så fort som mulig.

– Det som disse barna trenger for å avbryte en uheldig utvikling mot krim og rus er et forskningsbasert behandlingsprogram hvor de lærer sosiale ferdigheter.

For meg høres dette ut som stempling. Fordommer og merkelapper og ansvarsfraskrivelse. Saken i seg selv er kvalmende,og oppvekstdirektøren burde snarest tenke seg om han ikke burde jobbe med noe HELT annet. Ja da, jeg forstår at man kan «vite» sånt. Sånt blir ofte en selvoppfyllende profeti.  «H*n kommer til å gå på trygd og bli alkis uansett- hvorfor bry seg» . Bare en tanke. Det er en holdningsendring som må til, ikke brannslukking.

2 thoughts on “HoldningsFAIL – «Kan se kommende NAV-klienter i barnehage»

  1. Jeg har visst redusert sosial kompentanse og jeg har fått penger fra NAV ifjor fordi jeg ikke klarte å skaffe meg jobb på egenhånd, eller det var arbeidsavklaringspenger så jobbet jo gjennom en slags vernet bedrift gjennom nav. Søkte på utdanning dette året så jeg får muligheten til å skaffe meg kompentanse og sånt, så nå får jeg ikke penger fra NAV mer, klarte aldri å en ordenlig jobb så jeg var stuck der i et år, men har skjønt at det nytter ikke å gå på arbeidsavklaringspenger fordi de kan ikke tilby deg en jobb som man ikke har kompentanse til, blir jo uansett bare butikkjobber og sånt de kan tilby (de har jo kontakt med næringslivet).. og jeg har vel egentlig ikke noe lyst til å jobbe i butikk resten av livet.. 😦 Men liker heller ikke at det er sånn at folk plasserer folk i bås.

    1. sant, det er skikkelig catch22, Man får ikke jobb uten erfaring, ingen erfaring uten jobb.
      Men å stemple unger fra barnehagealder er bare…kvalmt.

Kommenter gjerne her

