Tirsdagstanker.

Jada, jeg og alitterasjon, vettu. Vi er gode buzzer.

Det er vår. Jeg merker det, sola har smelta vekk sneen på veien og den steker inn vinduet. Jeg har lyst til å gå ut i t-skjorte, hive meg på sykkelen og bare sykle til jeg får krampe i legga. Eller spille fotball. Eller bygge trehytte. UT i frisk luft i hvertfall.

(Av en eller annen grunn blir jeg ti år igjen hver vår.) 

Jeg får lyst til å svømme i elva, førstemann i elva før første mai og alt det der. En gang bada jeg i Glomma før første april.  Det var forkjølelsen sin det!

Men bare for i dag, tror jeg det holder med en liten tur ut og gå. Kanskje lage bål med kidsa. Bål med pølse med deig rundt, trehytte, og kongledyr. Det er sånt det blir gode minner av.

Og siden jeg har hjemlengsel i dag, får dere herved servert denne. Dessverre uten lyd, fordi den er visst ikke å få tak i på nett. Nå mangler det bare hestehov og gåsunger og litt mindre snø, så er det ordentlig vår!

Stor-Elvdals Sangen

Der Glommen bryter bred og mektig frem, i dalens bunn der er min barndoms hjem. Vår slekt har ryddet jord og bygget hus, i store skogers vedmodsfylde sus.

Når heggen blomer langs med Glommens strand med kvite dusker mot det blanke vann, da er det fagert ved den stille elv, som speiler skog og fjell og himlens hvelv.

Da galer gjøken i den grønne li, og måltrost spiller opp en symfoni. Om vår og lykke bærer sangen bud. I slør og krans står bjørka kledd som brud.

Men fagrest er av alt det fagre her en kveld på fjellet der hvor setra er —når vidden lyser rødt ved solnedgang til budeilokk og mange bjøllers klang.

Ja, mange rike minner vi vel har fra skog og fjell —fra hjem hos mor og far. Du mor, jeg glemmer aldri sangen din når du meg sullet søtt i søvnen inn.

Og hvor jeg ferdes lenges jeg igjen til Stor-Elvdal —til deg min gamle grend. Hvorhen i vide verden jeg enn går, i minnets glans du for mitt øye står.


Tekst: Oskar Bjørnstad (Bjørn frå landet)
Melodi: Asmund Arnesen

Ble både gåsunger og pølser. Fin dag!

2 kommentarer om “Tirsdagstanker.

Kommenter gjerne her

