Lørdagslitteratur #8 – Song for Eirabu – Vargtid

Når man liker forfatteren av en bok er det vanskelig å være nådeløst, hemningsløst bånn ærlig om en bok. Men jeg skal være det likevel. No sugarcoating. Song for Eirabu, bok 1 likte jeg veldig godt, og gledet meg kanskje ekstra til bok 2. Det ble også litt mer stas når bloggverdenen, anført av blogger Ida Jackson satte i gang en aksjon for å støtte forfatteren, og få boka utsolgt før den i det hele tatt var kommet  ut. Det klarte vi.

Til boka. Den er lang. Den er på nynorsk. Og det tar litt tid for meg å pløye gjennom, fordi nynorsk er uvant å lese. Det er mange ord jeg ikke husker hva betyr med en gang, for eksempel ‘røynd’. Den andre grunnen er at nynorsk er så poetisk i seg selv at jeg blir sittende og lese ting om igjen.

Blodgytja Ragna er min favorittperson fra bok en, men søsteren Berghitte blir nesten en like stor favoritt i denne.

En av de tingene jeg likte aller best er at det er mange fortellerstemmer i forhold til det jeg er vant med i andre romaner.  Man får så mye mer oversikt over verdenen slik.

Jeg leste den ut i går. Og slutten, det er tungt å innrømme, men slutten skuffet meg. Nå skal det sies, jeg er vanskelig når det kommer til slutten på en bok. Spesielt på en bok jeg liker. Men jeg føler at det blir litt deus ex machina, det blir brått kuttet av, når det lett kunne vært en bok eller to til før slutten.

Det er så mye mytologi jeg gjerne skulle lest mer om, det er mange ting jeg vil vite om denne verdenen og skapningene der, jeg er så sulten på mer, at slutten på boka etterlater meg nesten litt snurt. Jeg vil ikke at den skal slutte, jeg vil ha fler!

……..om du er i tvil, les den. For jeg er sær. Jeg ble fly forbanna på J.K.Rowling etter epilogen, Hunger games ble ødelagt av slutten for meg, så .. les den. Gjør det.

2 kommentarer om “Lørdagslitteratur #8 – Song for Eirabu – Vargtid

Kommenter gjerne her

