Luke 14 – Lars Monsen

Luke 14 er Lars Monsen. Ikke fyren, ingen menneskehandel her i gården, men bøkene hans, dvdene hans osv. Familien min har alltid vært veldig glad i friluftsliv, jeg har ikke. Kommer jeg meg først ut og i gang er det innmari koselig, men før det? Ut? Med maur og mygg og edderkopper og slimete ting og pollen? Neeei takk. Det har bare aldri vært min greie. Bygge hytte i skauen, det er greit. Men telttur, eller fiske? Gi meg en bok. Har riktignok blitt bedre, fordi nå tenker jeg «ooh, da kan jeg ta bilde av..» – for det er alltid noe å ta bilde av.

Lars Monsen-dvdene gir meg innmari lyst til å gå ut i skauen, eller på fjellet. Bøkene også. Men det er enklere å se den ærlige gleden han får av det på film. Bear Grylls er det mange som er fan av, men han synes jeg er tåpelig. Nå kunne jeg vist hele Canada-serien hans, men dette er favorittklippet mitt.

No 14 is Lars Monsen. Not the dude, obviously. His books and dvds. My family has always been outdoorsy. Me – not so much. If I get out and get going it’s fun and nice, but before that..out, with the ants and mosquitos and spiders and slimy things and pollen? Nooo thanks. It has never been my thing. Build a treehouse, totally. But camping or fishing? Gimme a book. I have improved though, because now I keep thinking what I can take pictures of. There’s always something. The Lars Monsen dvds gives me the urge to go outside, get into the woods or the mountain. His books do too, but it’s easier to get the honest love he has for it on the dvds. I know a lot of people dig Bear Grylls as the ‘big outdoors guy’, but I find him ridiculous. The clip above is my fav. You can watch Across Canada here. (Sorry, no subtitles, you have to buy the dvd for that.)

Kommenter gjerne her

