Åndsverkloven

I dag skjer det noe jeg overhodet ikke kan stille meg bak. Verden blir litt mer 1984. Storebror ser deg. Lillebror også. Og broren hans. OG stebroren.

Sitat fra denne saken på hardware.no

Frem til den nye loven kom på banen har det vært mulig for rettighetshavere å overvåke Internett for å følge med på hvem som piratkopierer. For å kunne gjøre dette har de dog vært nødt til å skaffe seg konsesjon fra Datatilsynet.

Med den nye loven gjelder det imidlertid andre regler, og det eneste som trengs er å sende en melding til Datatilsynet om at man har tenkt å drive overvåkning. Det er heller ikke nødvendig å selv være rettighetshaver for å samle inn IP-adressene. Også andre, som arbeider på vegne av rettighetshaverne, vil ha anledning til å samle opp adresser.  Det er denne hjemmelen som gir en organisasjon som Rettighetsalliansen spillerom.

«Det eneste som trengs er å sende en melding til Datatilsynet…(..)» That’s it.

De har også tenkt å blokkere tilgangen til ThePirateBay i Norge. Fordi det er så mye ulovlige ting som er nedlastbart der. De kunne ikke brydd seg mindre om at det er masse der som faktisk er lovlig.

Jeg blir irritert. Hvorfor ikke jobbe for å forenkle forbrukernes hverdag? I stedet for å gå helt Orwell på dem? Tror de virkelig folk gidder  å leite og laste ned hvis de kan se det på lovlig vis – på en ENKEL måte?

Misforstå meg rett, jeg er for å betale for det man forbruker. Jeg laster ned spill jeg kjøper på gog.com, jeg streamer på netflix med betal-abonnement, jeg har spotify til musikken – hvorfor? Det er enkelt, det er lovlig, og artistene får ihvertfall revenuen de har krav på. Kunstnere skal også verdsettes i kroner og øre. Jeg låner bøker på biblioteket (e-bøker blir aldri min greie) og tegneserier med. Jeg kjøper filmer, eller ser på viaplay eller netflix. Jeg er happy med det – så når alle disse tingene går an, hvorfor går det ikke an å jobbe med disse bransjene, gjør det enkelt?

Det er så lett som at forbrukere er late. Vi gjør det som er enkelt. Det er noen som har prinsipper, de laster ned alt ulovlig i protest mot systemet, du har sånne som meg, som heller venter på en film lenge enn å laste den ned ulovlig, men folk flest? Folk flest gir blank faen. Kanskje det endrer seg nå, kanskje ikke. Kanskje folk bare blir smartere til å skjule IPadressene sine. Kanskje vi plutselig får en enorm økning av kriminelle her til lands.

En ting er jeg sikker på – dette er IKKE en bra utvikling, og det er ikke greit.

– Vi ønsker at samtlige tilbydere av bredbånd skal blokkere The Pirate Bay. Dette har fungert effektivt i Danmark og Finland. I Danmark gikk Telenor til høyesterett i en lignende sak, der de fikk så hatten passet og beskjed om å blokkere The Pirate Bay, sier han.

Han forstår at det alltid er mulig for noen å komme seg rundt en slik blokade, men for ham handler det om å sette størst mulig begrensning på mulighetene til å piratkopiere:

– Vi har i en årrekke jobbet mot dette, og vi skal ikke stoppe når The Pirate Bay er blokkert. I utgangspunktet er vi interessert i å blokkere alle de store sidene. Vi skal gjøre det så vanskelig som mulig å laste ned ulovlig, slik at folk velger en lovlig løsning, og en blokkering av The Pirate Bay er nok det mest effektive.

Piratpartiet har noe mer fornuftig å komme med.

– De har prøvd dette i andre land, med marginal effekt. Vi snakker om å hindre informasjon fra å komme fra en part til en annen, noe som er Internetts grunnfunksjon. Dette har man prøvd på i andre land før, og det har alltid hatt negative konsekvenser, sier partileder Øystein Jakobsen til Hardware.no.

Dette er og en vekker;

– Vi ønsket i utgangspunktet å anmelde alle som lastet ned, men det hadde vært fint om vi kan varsle folk om at de gjør noe ulovlig før vi må ta rettslige skritt. Jeg håper vi finner en måte å gjøre dette på, for å gjøre det best for alle parter, sier Johansen.

De ønsket å anmelde alle. Og det er ulovlig, så det må de vel strengt tatt – men en lov som gjør så mange prosent av befolkningen til forbrytere? Hvor lurt er det?

Gjøre forbrukere til forbrytere vs tjene penger på forbrukerne ved å gjøre noe med bransjen…

Hmm, vanskelig valg…?

Nei.

Kommenter gjerne her

