Smakebit på Søndag #7

Denne gangen fra en diktbok – En fortærende ild av Tore Vaag,som jeg leser nå.

330817

Dikt er myrdet håp

Er leende spott,
gamle kjærlighetsbrev på dunstende loft,
gulnende, med brunaktig skrift.

Er vår håpløshets vaklende steg
mot sikker undergang.

Er toner fra en annen verden
der dikt ikke fins
der dikt ikke utgytes.

Der klamring er i dagen, fast.

Er tomhetens stumme skrik
gamle smil fra glemte rom
som vekker deg om nettene, iskaldt.

Det er en sjelden ting at jeg leser dikt, men når man ser ting folk man «kjenner» via sosiale medier har skrevet noe, syns jeg det er gøy å sjekke det ut. Jeg er ingen ekspert på dikt, jeg vet hva jeg liker. Jeg liker ordleker og ting som høres fint ut, som gir meg bilder. Det gjør disse diktene. Ikke alle. Men dette spesielt. God søndag! 🙂

Hvordan delta på en “En smakebit på søndag”?

  • Du deltar når du selv føler for det, om det er en søndag pr. år eller hver uke:) Utfordringen er en fin måte å få vist frem bloggen sin på, et lite “Hei, her er jeg”, spesielt for de som er nye i det store ville blogglandia.
  • Skriv et innlegg på din blogg hvor deler noen valgfrie setninger fra en bok eller noe som er relatert til bøkenes verden. Vennligst ingen spoilere. Legger du inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen her får du besøk av andre “En smakebit på søndag”-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) Kreativitet fanger lesernes oppmerksomhet.
  • Twitrer du postene dine så kan du gjerne bruke samme hastag som meg: #smakebit.
  • Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.
28 kommentarer om “Smakebit på Søndag #7

  1. Annorlunda med en dikt. Jag tillhör inte dem som läser dikt i vardagslag måste jag erkänna. Kanske borde många av oss läsa en eller annan dikt som omväxling.

  2. Det var et fint dikt! Jeg leser dikt innimellom, men påstår ikke at jeg forstår meg på dem. Men innimellom finner jeg også noen jeg liker veldg godt 🙂 Ha en fin dag!

  3. Dikt må jeg innrømme jeg leser lite av, men synes smakebit diktet ditt var veldig fint. Så kan skjønner du liker denne boken:) Ha en fin mandag!:)

Kommenter gjerne her

