Smakebit på søndag #9 – Dante Alighieri – Den guddommelege komedie

Denne ukens smakebit er fra Dantes mesterverk, Den guddommelege komedie. Jeg har hatt lyst til å lese den i noen år, men det var først etter jeg leste Inferno av Dan Brown tidligere i år, at jeg bestemte meg for å få lest den. Det er greit at man forstår referanser til en ting uten å ha lest den, eller sett den – alle vet hva en ‘muggle’ er nå, men ikke alle har lest Harry Potter, – men jeg er sånn at jeg vil lese det, og være sikker på at jeg forstår det. Det jeg ikke oppdaget, i min glede over at biblioteket hadde den ledig, var at den var på nynorsk. Og jo visst leser jeg nynorsk i blant, men denne? Og ja – det er enkelte ord jeg må google. men i bunn og grunn er nynorsk perfekt til denne oversettingen – fordi det er så utrolig poetisk i seg selv. Jeg er bare hundre sider inn av sekshundreogsytti eller noe deromkring, så dette er fra ganske tidlig.

Lucia,som er mot all hjarteløyse,
reis opp og gjekk til staden der eg heldt meg,
og der eg satt jamsides gamle Rakel.

Ho sa då: Beatrice, Guds sanne ære,
kvi stør du ikkje han som slik deg elska,
at han for deg steig ut or folkemugen.

Høyrat du ei kor sårt han gret og klagar?
Ser du ei korleis døden går inn på han
i straumen som er like strid som havet?

Hvor vakkert er ikke det? Gleder meg til å lese videre, god søndag!

Jeg deltar på Smakebit på søndag, hentet fra bloggen Flukten fra virkeligheten, og her under ser du hva hun selv skriver om Smakebit på søndag.

6391538611_5b800019ac_o

Hvordan delta på en «En smakebit på søndag»?

  • Du deltar når du selv føler for det, om det er en søndag pr. år eller hver uke 🙂 Utfordringen er en fin måte å få vist frem bloggen sin på, et lite «Hei, her er jeg», spesielt for de som er nye i det store ville blogglandia.
  • Skriv et innlegg på din blogg hvor deler noen valgfrie setninger fra en bok eller noe som er relatert til bøkenes verden. Vennligst ingen spoilere. Legger du inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen her får du besøk av andre «En smakebit på søndag»-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs 🙂 Kreativitet fanger lesernes oppmerksomhet.
  • Twitrer du postene dine så kan du gjerne bruke samme hastag som meg: #smakebit.
  • Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.
24 thoughts on “Smakebit på søndag #9 – Dante Alighieri – Den guddommelege komedie

  1. Jeg er imponert! Klarer du å lese denne boken? Jeg lyttet til den i sommer da jeg gikk på fjellturer, og selv om jeg greide å lytte meg gjennom hele, tenkte jeg at jeg aldri hadde greid å lese den selv. Flott smakebit du har plukket ut. Håper du har en fin søndag 🙂

    1. Det går sakte, fordi jeg ikke er så stø i nynorsk – men fotnotene er til stor hjelp, så det går egentlig greit. Jeg liker den ganske godt så langt – men så sier de jo at delen med helvetet er bedre enn de to andre.

  2. Den har jeg lest. Og på nynorsk 🙂 Den er vakker, men det er endel referanser der jeg ikke forstår og andre jeg har forstått i ettertid når jeg har kommet over ett eller annet gammelt 🙂 Det er en av de eldste bøkene jeg anbefaler, bare fordi den er den den er 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

Kommenter gjerne her

