Havfruer svømmer i mai

6df706e58f729791b0fe352d8a0218c7978777fe2bbd22c2254055d5

Havfruer svømmer i mai av Jon Ewo er en svevende, uventet bok. Jeg er ikke sikker på denne boka egentlig. Den Ewo jeg husker* er ikke den Ewo som skriver her. På en måte er det greit, at forventningene ikke svarer til opplevelsen. Skrivestilen er vakker, flytende, en mellomting mellom poesi og tanker, og ren roman. Jeg merker at noen av setningene tar meg så djupt at det blir for nærgående, men det er mye jeg ikke klarer å forholde meg til. Kanskje jeg er for gammel, kanskje boka er for ung. Men den har noen vakre steder i seg. Ser nå at aldersgruppen den er rettet mot, fra forlaget er 12-16. Lurer på om det er litt ungt, det og. 14-18 passer kanskje bedre.

(*Sånn jeg husker en forfatter er alltid de bøkene jeg leste først. Det setter liksom tonen, for meg.)

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Cleo er tøff og kan banne verre enn de fleste av gutta. Hun klarer å vippe David av pinnen og får ham til å føle seg som en dust, og derfor kan han ikke fordra Cleo. Men så forandrer hun livet hans.

Omtale fra forlaget

David, skoleflink og veltilpasset, opplever et lite jordskjelv da Cleo dukker opp, nærmest fra intet. Bilen hennes har brutt sammen, og Davids far lar henne jobbe med vedlikehold av familiens campingplass. Det roter til alle Davids planer. For om han begynner med å hate den voksne kvinnen, «havfruen» han ser svømme i den avsidesliggende badedammen, ender han opp med å elske henne hett og voldsomt. Det handler om den umulige kjærligheten mellom en gutt på 17 og ei jente på 29. Om frigjøring fra konvensjoner og fra bindingen til foreldre som selv har umulige forhold å skjule. De vet det er dumt. De vet at det kan være dødsdømt. Men hva skal to elskende gjøre?

Smakebiten jeg har valgt er hentet fra side 92. 

Hemmeligheten hans – som lå i ei kiste, som hadde vært skrevet ned i et brev – steg til overflaten. Han merket at den kom til syne. De sto tett sammen. De hadde hatt det bedre innendørs. Likevel ble de stående. De sto der, og David kjente at hemmeligheten fylte kroppen.
Han så på henne. Hun løftet blikket. Låste det fast i hans. Fast og hardt og mykt på samme tid. Dermed bøyde han seg ned. Han lente seg fram . Og ned. 

Forresten er det bursdagen min i dag, jeg blir 29 år. Har tenkt til å kjøpe en bursdagsgave til meg selv – en bok – , så lurer på hva din favorittbok fra 2013 er, eller bare en bok du tror jeg vil like? Ønskelista mi og skal lese-lista mi på bokelskere.no er litt for lang til å bare velge en, det samme på goodreads, så hjelp! Om ikke annet – hjelp meg å lage ønskelista litt lengre. God søndag^^

Jeg deltar på Smakebit på Søndag som holdes av Flukten fra virkeligheten.

Vil også nevne at Elinsbookishworld har bokgiveaway i forbindelse med bloggens 2årsjubileum. Lenke HER. 🙂

26 thoughts on “Havfruer svømmer i mai

  1. Svevende og flytende poesi og tanker? Vel, så tøff er jeg ikke 🙂 Lykke til, alle dere som leser «sånne» bøker og forstår og har glede av dem, har min fulle respekt. God søndag!

  2. Jeg kan heller ikke huske Ewo som det der, tror jeg skal ta med denne på den uendelige lange leselisten min. :3

  3. Vackert och poetiskt är inte riktigt min grej 🙂
    Grattis på födelsedagen! En av mina favoriter från förra året är Child 44 av Tom Rob Smith, en deckare som utspelar sig under stalintiden. Inte så vackert…

  4. Etter å ha lest smakebiten beskrivelsen din av boka, er jeg enig med deg; det her kan da umulig være ei bok som passer for tolvåringer?? I hvertfall ikke dem jeg kjenner!
    Gratulerer med dagen også! Kanskje du kan like «Vindeltorn» av Tone Almhjell? Søt og fornøyelig fantasy beregna på barn, men med kjæledyr i sentrum, trur jeg du kan kose deg med den! I hvertfall hvis du har i tankene at det er ei i hovedsak «snill» bok… Vanskelig å beskrive den slik at du får et rett inntrykk av den… Anbefales ;o)

    1. Den står jeg på venteliste for alt, gleder meg maks! 😀

      Nja, jeg kunne nok lest den som tolvåring, men den er nok bedre til de med et par år til, altså.
      Takk 🙂

  5. Gratulerer så mye med dagen!
    Jeg liker Ewo, men denne boken har gått meg hus forbi, så jeg er takknemlig for tipset 🙂 Den havner på min (også alt for lange) TBR-liste.
    Jeg er litt usikker på hva som er min favorittbok for 2013, men i begnnelsen av året leste jeg om igjen Det mørke tårn av Stephen King. Det er en serie på åtte bøker om en mann som i bunn og grunn prøver å redde verden. De er fantasy-romaner og ikke skrekk/thriller som så mye av det King skriver. De har blitt mine all time high og jeg kommer til å lese dem flere ganger 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    1. Tusen takk! 🙂
      Jeg har så vidt vært borti tegneserieversjonen av den serien, men det var visst en prequel. Takk for tipset og god søndag til deg! 🙂

  6. Gratulerer en masse med 29 års dagen!:) Flott smakebit, men må si meg enig om at den boken nok ikke passer helt til en 12 åring. Det mørke tårn av Stephen King, kan jeg også anbefale, super bra serie. Har da ikke lest den ut enda, men de tre første bøkene likte jeg veldig godt! Takk for smakebiten! Ha en strålende fin dag!:)

  7. Hm, historien lockar mig inte så mycket faktiskt…. Stort grattis på födelsedagen! Två författare som jag tycker mycket om är Therese Söderlind och Kim Thuy men jag vet faktiskt inte om de är översatta till norska.

  8. Gratulerer med dagen! Passer bra med en bokgave til deg selv 🙂
    «Havfruer svømmer i mai» har jeg ikke lest, men historien virker ok selv om boken er myntet for et yngre leserpublikum.

  9. Hej på dig! Varmt grattis på födelsedagen i efterskott. Tack för ett fint boktips – jag blev riktigt nyfiken. En bok jag vill rekommendera dig är Delhis vackraste händer, skriven av Mikael Bergstrand, eller uppföljaren Dimma över Darjeeling. De är båda mycket bra!

Kommenter gjerne her

