Ond på en onsdag #7 – Den nye norsken

Den nye norsken av Guleed Abdi er kommet ut fra Kagge forlag i 2013.
Her er forlagets omtale.

9788248913467

 

Den nye norsken skapes i Oslo øst. Har du fått med deg hva «bange», «mæbe», «skills»og «swag» betyr? Eller hva med «naile», «pæze» og «tett»? Dette er ord som brukes hver dag, spesielt i Oslo og de store byene, men også i resten av landet. Den nye norsken skapes i Oslo øst og sprer seg raskt. Guleed Abdi, født og oppvokst i Norge av somaliske foreldre, lever midt oppi det, og har her samlet de 200 vanligste slangordene som blir brukt daglig i det miljøet han er i på Oslos østkant. I tillegg til å få ordet forklart, er det også satt inn i en sammenheng hvor du får eksempler på bruk av det, samt opprinnelsen og bakgrunnen for det. Eller for å si det sånn: Whoachillern, bro, det er bare et spill, take a chill pill!

Jeg beklager, men når det står først i boka en rekke linker som kilder, av typen yahoo answers, og ens egen familie og venner, i tillegg til en uttrykt skepsis til språkforskere – da har du nesten mista meg allerede. Når bokas 196 ord fordeles på (hvis jeg har talt riktig*)

Norsk  opphav 54
Oslo vest 1 / Oslo øst 10
USA/UK: 103
Tyrkia 1
berbisk/arabisk 10
vietnamesisk 1
Jamaica 1
somalisk 3
urdu 3
spansk 2
svensk 1
Vet ikke 6

og det i tillegg kommer med forklaringer som «Stammer fra Oslo Øst. Ukjent opprinnelse» ,eller «Stammer fra Oslo Øst og kommer fra det berbiske språket» og beskriver to-ords-uttrykk som et slangORD, så må jeg bare sette terningen på en. Selv om jeg har mest lyst til å brenne terningen og skylle asken i dass. Hadde dette vært en skoleoppgave, hadde jeg brukt opp rødblyantene mine. Jeg har like mye street cred som Bill Gates, jeg bor i ytterste ingenmannsland og det var 5 – fem- ! ord i boka jeg ikke hadde hørt før. Når jeg ser på opphavene så virker boka nesten unødvendig i seg seg. Fins det folk i Norge som kan lese, er under 70 og ikke vet hva å faile er? Jeg er kanskje urimelig hard, spesielt mot en så ung forfatter (som jo har et talent for både det ene og det andre, bare se her) men mest mot forlaget. Denne boka burde hatt mer tid på seg. Den burde vært større – eller ikke blitt utgitt i det hele tatt.

For øvrig; Ordene jeg ikke visste hva var: Avor – å stikke/dra, baosj – politi, penchåd – søsterpuler, yar – kompis, zebb – penis. Så noe har jeg da lært. Likevel, terningkast 1, full slakt fra en lø blogger.

2 kommentarer om “Ond på en onsdag #7 – Den nye norsken

  1. Vet ikke: 6. Så man vet ikke hvor ordet kommer fra? x) Ser interessant ut, men hadde nok ikke kjøpt den for å si det sånn.

Kommenter gjerne her

