Bandet mitt spiller ikke progrock

En bok jeg plukket med meg fordi jeg så hvem illustratøren er, forfatteren har jeg ikke hørt om. Vakre illustrasjoner, en slags dagbok om en jente som spiller i band, illustrert av Ronja S Berge, kjent for mange fra historiene i Nemi. Forfatteren, Liv Eirill Evensen har skrevet tre bøker, en før og en etter denne, og den første boka hun skrev fikk hun Debutantprisen 2011 for.

Jeg liker skrivestilen, og jeg liker tegningene, så kan anbefale denne til ungdomsskolekids, litt over litt under, lett. Lettlest er den også.

ae531f8914f343beaf7e577b48267a6fc9bae41a7182b229d4738f51

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Helle spiller bass og begynner i et gutteband. Hun sliter med å finne sin rolle både hjemme og i bandet. Bedre blir det ikke når hun roter med vokalisten, Sebastian.

Omtale fra forlaget

Bandet mitt spiller ikke progrock. Helle spiller bass og begynner i et gutteband etter å ha prøvespilt på audition. Men hun bryter med en gylden bandregel, og blir en Yoko. Hun leter etter sin posisjon, både på hjemme- og bortebane. Dualiteten mellom Helles to verdener blir også forsterket gjennom det visuelle uttrykket i Berges svart-hvitt illustrasjoner, som både er tøffe og vare samtidig.

Smakebiten er hentet fra side 10.

-Jente med bass! Stilig…  Det er trommisen, Peter, som snakker Han ser opp og ned på meg, har sikkert lyst til å se på fingrene mine, sjekke om de er sterke nok, be meg om å presse så hard jeg kan mot hånda hans md fingertuppene, det har jeg opplevd før noen ganger.

Smakebit på søndag er startet av Mari på bloggen
Flukten

14 thoughts on “Bandet mitt spiller ikke progrock

  1. Det var en helt ukjent bok for meg, men en jeg fikk lyst til å ta en titt på 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

Kommenter gjerne her

