Søndagsspill #13 – Flappy bird

Ja, du leste riktig. I dag skriver jeg om et mobilspill. Hvorfor? Fordi det er genialt. Fordi enkelheten i det gjorde alle på min facebook og twitter hekta umiddelbart. Og fordi det er borte nå. Eller snart*.

last ned (1)
Det er et ganske likefrem spill. Du tapper på skjermen for å holde den lille fuglen flyvende. Han skal gjennom røråpningene, og kan ikke være borti, da stuper han til bakken og det er game over. Det er hele premisset. Det funker fordi det er så enkelt. Det er ikke noen annen måte å spille det på. Det er et spill som virkelig rører ved nostalginerven til mange av oss, tilbake til det ikke var annet enn dyktighet som fikk deg til å komme videre i spill – og ikke cheats og walkthroughs som det er overalt til alle spill i dag.

*Kotaku meldte i går at spillets skaper, Dong Nguyen, at han kom til å fjerne spillet. Spillet har vært under mye kritikk, fordi det utseendemessig er ganske likt gamle Super Mario-spill, men selv om det er likt er det ikke identisk.

Det jeg funderer over er hvordan det kommer til å gå med indiefolka, de få som lager noe som blir viral  og får et sånt enormt press på seg, og en så overveldende kritikkmengde. Uansett hva som er greia med flappy bird vet jeg at jeg kommer til å spille det så lenge det fungerer. Jeg må slå rekorden min…og husbondens. God søndag!

Min rekord er 18, forresten. Husbondens er på tre ganger så mye. Så jeg håper det fungerer en stund til..

Kommenter gjerne her

