Smakebit på søndag – The Cuckoo’s calling

17684326

Et fantastisk mysterium, med herlige figurer og veldig typisk J.K. Rowling tørrvittige beskrivelser og observasjoner. Er så kjempeglad det ble kjent at det var J.K. som skrev under pseudonym ellers hadde jeg nok gått glipp av denne boka, og den er en perle av en bok. Jeg gleder meg til neste Cormoran Strike bok, han er nok den neste krimhelten for meg, den første etter Poirot.

Beskrivelsene er så herlige at jeg har smilt meg gjennom en bok som er ganske mørk, det er jo et mord som skal løses, eller er det selvmord? Det føles litt rensende å lese denne også, for dette føles ikke som en muggle village, som jeg fikk litt issues med når jeg skulle lese The casual vacancy – som jeg ennå ikke har lest ferdig – oh,the shame! Men uansett, dette føles ikke sånn. Jeg leser lite krim,så jeg mistenker ALLE,Poirot-stil, og var fornøyd med å ha rett i siste innspurt. (Fin bieffekt av å mistenke alle.)

Kommer et par smakebiter under her, noen av de delene jeg liker best.

How easy it was to capitalize on a person’s own bent for self-destruction; how simple to nudge them into non-being, then to stand back and shrug and agree that it had been the inevitable result of a chaotic, catastrophic life.

og

She wuz depressed. Yeah, she wuz on stuff for it. Like me. Sometimes it jus’ takes you over. It’s an illness,» she said, although she made the words sound like «it’s uh nillness.»

Nillness, thought Strike, for a second distracted. He had slept badly. Nillness, that was where Lula Landry had gone, and where all of them, he and Rochelle included, were headed. Sometimes illness turned slowly to nillness, as was happening to Bristow’s mother… sometimes nillness rose to meet you out of nowhere, like a concrete road slamming your skull apart.

og den siste..

“But they had already tried, again and again and again, and always, when the first crashing wave of mutual longing subsided, the ugly wreck of the past lay revealed again, its shadow lying darkly over everything they tried to rebuild.”

J.K.Rowling kan skrive, og hun tar med noen sånne absurd humor greier som bare skjer på ordentlig, så faller jeg for boka og helten og alt som er. (Men ok, jeg tenker litt at Cormoran Strike er muggle-versjonen av Mad-eye Moody. Men det er helt greit.) Har du lest denne, eller the casual vacancy?

 

26 kommentarer om “Smakebit på søndag – The Cuckoo’s calling

  1. Vad härligt att läsa något positivt om den här boken, det känns som att allt jag hört hittills varit dåligt. Tack för smakebiten!

  2. Jag har läst The Casual Vacancy på svenska och den var ok. Är nyfiken på denna som jag tror kan vara lite mer i min smak. Tack för smakbitarna! 🙂

  3. Har hört så mycket olika saker om denna! Hoppas att du får en fin allt-som-allt-läsupplevelse 🙂 fortsatt fin söndagskväll!

  4. Takk for smakebiten. denne har jeg lurt på om jeg skulle lese, men så ble jeg litt skuffet over den tomme stolen…..så det har blitt med tanken

  5. The casual vacancy begynte jeg på men kom ikke gjennom den. Den fenget meg bare ikke. Men jeg skal prøve meg på denne likevel. Kanskje liker jeg den bedre 🙂 Ønsker deg en fin søndagskveld!

  6. Jag har hittills bara läst Harry Potter-böcker av Rowling, men det hade varit spännande att se hur hon skriver utanför den världen.

  7. Utsatte både casual vacancy og cuckoos calling på ubestemt tid fordi jeg ikke ville ødelegge intrykket av rowling. Viste seg at det var en dårlig ide.

    Likte casual vacancy veldig godt, men cuckoos calling var en helt annen klasse. Jeg har knapt klart å fullføre ei eneste krimbok i mitt liv, men cuckoos calling fanga meg fra første setning. Nå gleder jeg meg til the silkworm kommer!

Kommenter gjerne her

