AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER

Sir Terry Pratchett døde i går, og jeg gråt i flere timer. Noen synes sikkert det er fullstendig latterlig, hvordan kan man gråte over noen man ikke kjenner? Jeg har sikkert sagt det samme en eller annen gang. Men Terry Pratchett var en av mine fire store, en av pillarene i min litterære oppvåkning. En av de som virkelig formet smaken min. Nå er det bare tre igjen, og det gjør vondt. Verden er mindre fantastisk, og vi er ganske, ganske mye fattigere.

En trøst er at han skrev så mye som han gjorde. Vi har fremdeles Sam Vimes og Granny Weatherwax, vi har fremdeles the Luggage og the Librarian, vi har fortsatt alle dem. Jeg leste aller først The Fifth Elephant, som jeg tok (les: lånte på biblioteket) rett og slett fordi jeg likte navnet og bildet. Oppdaget det var midt i en serie, men leste den likevel. Har faktisk ikke klart å lese alle enda. Og nå kommer jeg kanskje til å spare på dem litt ekstra.

Noen favoritt-sitater;

 “Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.”

“I meant,» said Ipslore bitterly, «what is there in this world that truly makes living worthwhile?»
Death thought about it.
CATS, he said eventually. CATS ARE NICE.”

“HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING. DO YOU KNOW, THAT IN A UNIVERSE SO FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM. (Death)”

“DON’T THINK OF IT AS DYING, said Death. JUST THINK OF IT AS LEAVING EARLY TO AVOID THE RUSH.”

“Coming back to where you started is not the same as never leaving.”

DiscworldFinal

AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER.

Terry took Death’s arm and followed him through the doors and on to the black desert under the endless night.

The end.

4 thoughts on “AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER

Kommenter gjerne her

