5 for 5 pt2/5 til 5 del2

5 til 5 del 2
**********
Del 2 Knut Nærum

Photobucket
1.) Hvordan ble du forfatter,egentlig?

Hadde du andre drømmer enn å skrive når du var liten?

SVAR: Så lenge jeg har kunnet skrive, har jeg skrevet tekster beregnet på fremmede – tegneserier, skuespill, sketsjer og sanger. Bok sto meg derimot fjernt, til forlaget Cappelen spurte om jeg ville skrive en for dem. «Gjerne det,» sa jeg, «hva skal den handle om?» Det kom fram at jeg kunne bestemme selv. Heldigvis hadde jeg ideer.

Jeg drømte om å skyte kvegtyver, føre romskip og redde verden. De vanlige tingene.

2.) Hva er viktig for deg når du får en idè? Skriver du ned alt av ideer,eller velger du ut noen ideer,og dumper andre?

SVAR: Jeg skriver ned alt som kan bli til en historie eller en bok en gang, alt som virker spennende i øyeblikket og kanskje kan brukes senere. Når jeg er i gang med boka, har jeg forhåpentlig valgt bort alt unntatt de beste ideene, de som tjener saka.

3.)Må du ha en spesiell ro,eller være i en spesiell stemning når du skal skrive?

SVAR:
Jeg må vite at jeg kan bli sittende en stund. Og hvis den riktige stemningen mangler, forsøker jeg å lage den selv.
4.) Hva var den viktigste boka for deg når du var liten,og hva er den viktigste boka for deg nå?

SVAR: Før: Først og størst (også kjent som Guiness’ rekordbok). Nå: Danse Macabre av Stephen King.

5.) En forfatters mareritt må vel være skrivesperre…Har du fått det noen gang,og hva gjør du da?

SVAR: Jeg har hørt om det, men aldri fått det. Mange andre slags sperrer, men ikke den.

..Til sist,hvis du har noen råd til unge upubliserte forfattere,så kom med dem 🙂

Les mye. Imiter forbildene dine. Skriv mye. Stryk mye. Les teksten din høyt for andre. Les den høyt for deg selv. Skriv mer.

Da takker vi Norges festligste mann for sine svar, og snart kommer neste 5 for 5 🙂

Kommenter gjerne her

